
My samozřejmě můžeme být také v určité míře vystaveni
těmto třem pokušením. Nic na tom nemění ani to, že jsme si většinou schopni
racionálně uvědomit, že z kamení chleba neuděláme, ani kdybychom se
rozkrájeli, a že po pádu z výšky se rozplácneme. Někdy také můžeme být trochu
v pokušení stát se vládci nějakého světového království – a to navzdory
tomu, že dnes již většinou vládnou jenom volení zástupci, kteří jsou snadno
nahraditelní.
Připadne mi proto, že je možná trochu škoda, že nám církev z tohoto
biblického úryvku připomíná především ten čtyřicetidenní půst od jídla. Anebo
vlastně dokonce ne půst, ale jenom uskrovnění se v jídle, protože se bere ohled na to, že jsme jenom lidé a že je potřeba se třikrát denně najíst,
abychom byli schopní normálně fungovat.
Přejídání se a
hladovění jako přirozená součást života
Ale nebylo to tak vždycky, že by lidé jedli třikrát denně. Je
to podle všeho až vynález naší moderní doby. Stovky generací našich předků měli
trochu odlišné stravovací rytmy. V jejich životě se stále střídaly období
hojnosti, kdy se přežírali, a období nedostatku, kdy drželi půst – a to ne
takový ten symbolický půst jako držíme někdy my křesťané, když si odřekneme čokoládu
nebo zmrzlinu.
Fungovalo to tak podle všeho od pravěku. Když se podařilo
ulovit nějaké velké zvíře, bylo zapotřebí jej co nejrychleji zkonzumovat, aby
se maso nezkazilo. Proto se v nás vyvinula pozoruhodná schopnost spořádat
o hodně víc jídla, než kolik aktuálně potřebujeme. A současně se v nás
vyvinula poměrně vysoká tolerance vůči hladovění.
Eat as you can
Zpočátku mi bylo trochu líto, že je zde k dispozici o
dost víc jídla, než kolik jsem reálně schopný sníst. Trochu jsem si vyčítal, že
jsem před nástupem na pobyt raději nedržel pár dní hladovku. Částečně již v pondělí
večer, ale především až během úterý jsem však v sobě naplno objevil
schopnost sníst úplně všechno. Ostatně kdybych to všechno nesnědl, tak bych
podporoval plýtvání, protože jídlo by se vyhazovalo.
A tak mi nezbývá než doufat v to, že půst skutečně
nemusí být jenom věcí úst a že mohou být i jiné věci, od kterých se během právě
probíhající postní doby mohu oprostit. Třeba by přece jenom mohlo stát za to se
vrátit k tomu textu o pokušeních na poušti a trochu hlouběji se nad ním
zamyslet…
Žádné komentáře:
Okomentovat